tirsdag 8. mars 2011

Driving Miss Helen

Etter to innholdsrike sigthseeingdager i Delhi var det dags for å begi seg ut på landeveien. Forran oss hadde vi 10 dager på veien i vår leide Toyota Innova og med Mr. Chaman, som skulle vise seg å være en veldig hyggelig kar og ikke minst en super sjåfør, bak rattet.
Til tross for gode og store veier ut av Delhi tar ting tid. Det er rett og slett for mange biler, lastebiler, motorsykler, sykler, kjerrer, kameler og rickshawer ute på en gang. Men vi kom oss nå ut av Delhi etterhvert og satte kursen mot Agra og Akbars Tomb som ligger i Sikandra ikke langt fra Agra. The Tomb of Akbar the Great ble bygget i perioden 1605-1613 og er et viktig Mugal arkitektonisk mesterverk.
The Akbars Tomb

Agra - Taj Mahal
Agra som by har ikke stort å by på, det meste handler om Taj Mahal, et mausoleum som regnes blant det ypperste av arkitektur fra Stormogulriket. Vi hadde store forventninger til Taj Mahal og det innfridde definitivt, men det kryr av mennesker absoultt over alt, noe som gir det hele en liten bismak. Uansett absolutt verdt et besøk.
Posing spot at Taj Mahal
Taj Mahal
Hotellet vårt i Agra, Taj Plaza, viste seg å ha en super beliggenhet, og er et rimelig alternativ gitt avstand til Taj Mahal. Fra takterassen hadde vi nydelig utsikt mot Taj Mahal som lå ca 600 meter i luftlinje unna. Et supert sted for en kald Kingfisher og digg Indisk mat. Og et perfekt sted for å ta bilder både ved solnedgang og i morgendisen :-)

Jaipur - The Pink City:
Etter en rask stopp på Agra Fort og Fatehpur Sikri satte vi kursen for Jaipur. En interessant tur med mye å se langs veien.
In the fog
I Jaipur hadde vi booket oss inn på Umaid Bhawan som viste seg å være et supert fint sted. Hotellet er en gammel haveli med masse flotte detaljer, badebasseng og en super takterasse. Rommet var helt utmerket og med en dusj som holdt vestlig standard. Virkelig et sted å kose seg, men vi advarer mot sang og dans i restauranten hver kveld, noe som ble litt slitsomt i lengden :-)
Jaipur som by levde ikke opp til forventningene våre. Gamlebyen var ekstremt skitten og med veldig innpåslitne selgere. Noe Pink City så ikke vi :-) Dog er Amber Fort som ligger litt utenfor byen verdt et besøk og det samme er Jantar Mantar, et imponerende arkitektonisk astronomi sted.
Jantar Mantar

Ramgahr - historisk handelssentrum:
Etter 2 netter i Jaipur satte vi kursen mot Ramgahr, en liten by ca 200 km nord for Jaipur. Dette er definitivt et sted som ligger utenfor de kjente turistløypene og vi ble tipset om dette stedet via Päivi/Sandeep. Ramgahr har kun 20-40.000 innbyggere, men var en gang en viktig og ikke minst velstående handelsby på ruten mellom Persia og India.
Citylife in Ramgahr
Fresco paintings in Ramgahr
Stedet har mer enn 200 gamle havelier som ble bygget av de velstående handelsmennene som opererte her i gamle dager. En av disse, Ramgahr Fresco er gjort om til et unikt hotell i fresco stil. Å bo på dette stedet er som å bo i et museum. Utrolig vakkert og med spennende historier over alt hvor man ser. En gåtur i gatene her kan virkelig anbefales. Vurderer du å reise til India er dette stedet virkelig å anbefale i 1-2 dager.
Ramgahr Fresco

Udaipur - kjærlighetens by:
Etter en tur innom Jaipur satte vi kursen for Udaipur. Stedet alle indiske kjendiser og Bollywood stjerner drar for å gifte seg. På veien stoppet vi en tur på Chittorgarh Fort, som er det største fortet i India.
The tower at Chittorgarh Fort
The tourist police
I Udaipur hadde vi fikset et hotell helt nede ved Pichola Lake. Jagat Niwas Palace var et supert hotell med en super beliggenhet, til en super pris. Hotellets takterasse er som regel fullbooket på ettermiddag/kvelden gitt en fantastisk utsikt mot Lake Palace og Pichola Lake. Dagene i Udaipur gikk med på å kikke gatelangs i de koselige trange gatene, noe sigthseeing og ikke minst en dag syk i senga.
Dinner at Jagat Niwas Palace
Sunrise at the City Palace, Udaipur

Mumbai - verdens mest befolkede by
I Udaipur tok vi farvel med vår sjåfør Mr. Chaman og satte kursen for Mumbai med Air India. I Mumbai dro vi rett til familien Sandeep og hadde en fantastisk kveld sammen med hele familien. De hadde disket opp et fantastisk vegetarisk herremåltid og vi hadde en helt uforglemmelig kveld.
Sandeep and his family
Siste dag i Mumbai hadde vi planlagt til litt sigthseeing, men en dårlig mage hos Helene satte en stopper for det. I tillegg var vi nok begge passe slitne etter 10 dager med masse inntrykk gjennom Rajastan.
Sunset in Mumbai
Hele 25 severdigheter var vi innom på turen og litt i surr har vi gått etterhvert. Men en liten tur ut i Mumbais gater fikk vi nå med oss, før vi satte kursen for flyplassen og Bangkok.
First in line
Tusen takk til Päivi som ga oss masse gode reisetips og satte oss i kontakt med Sandeep i Mumbai. Og ikke minst en stor takk til Sandeep og hans familie for all hjelp og ikke minst deres gjestfrihet.