tirsdag 11. januar 2011

Et liv i sus og dus

Å sitte i kø i Dar es Salaam, er ikke det samme som å sitte i kø på E16 på vei ned fra fjellet en søndag kveld. Dette fikk vi erfare i går da vi skulle ta oss fra den ene delen av Dar (ny bydel) til den eldre, hvor man tar en bilferje for å komme over.

Hyling, tuting, hoing, veiving, og ikke minst skriking ble flittig brukt for å komme seg inn og frem i køen. Til og med politiet ga opp for å få skikk på bilistene, motorsyklistene, rickshawnene og fotgjengerne. Vi hadde med oss Eivind fra Paka Adventures som har ordnet hele Tanzania oppholdet for oss, og heldigvis har han lært seg noen gloser på Swahili. Etter ca 3 timer uten aircondition i bilen kom vi oss over, fulle av inntrykk. Det er i allefall mer å følge med på i bilkø i Tanzania :)
Helene nyter livet i sus og dus
Utsikten fra suiten på Fumba Beach Lodge, Zanzibar

Vi har den siste uken avsluttet oppholdet vårt på Zanzibar med en fantastisk dag og natt på Fumba Beach Lodge og en natt i Stone Town. På Fumba var vi så heldige å få bo i en av deres fantastiske Baobab suite (nei - dette har vi ikke lagt opp til at skal bli vanlig bostandard) som hadde et fantastisk utendørs bad inne i et baobab tre (gigantisk tre).
Utendørs bad på Fumba Beach Lodge
Eksotisk bad på Baobab suiten

Ganske spennende å ta en dusj mens apekattene og ekorn henger i treet over deg. Bungalowen var utstyrt med store skyvedører med utsikt fra sengen og rett ut på det turkisblåe havet og egen privat strand. På kvelden spiste vi en fantastisk 4-retters middag! En hotellvurdering fra våre overnattingssteder kommer senere på bloggen.
Apekattene var ivrige tittere
En nyskjerrig apekatt følger spent med når Helene dusjet

Natten etter bodde vi også på et veldig bra sted. Swahili House ligger midt i Stone Town, et gjennomført, sjarmerende og arabisk inspirert sted. Takhøyde på fem meter, bratte trapper opp de fire etasjene til restauranten på toppen av hotellet med 360 graders utsikt over Stone Town. Vi brukte dagen her på litt guiding i denne byen som har en veldig lang, spennende og dyster historie.
Jarle på Swahili House
Jarle koser seg med en Kili på takterassen på Swahili House

De siste dagene har vi tilbragt på Paka Adventures sin egen Beach Resort, The Ligthouse Beach Resort ca 45 min fra Dar på fastlandet. Stedet ligger fantastisk til, rett ved en liten landsby, Kidagaa Village, og en fantastisk strand på 2,5 km. Stedet har fire bungalower, bra kjøkken, hyggelige ansatte og man får en deilig avslappende hjemme hos gode venner følelse. Mellom bygningene er det bygget opp en innhegning med masse dyr som ender, skilpadder, høner m.m.

Vi koser oss veldig i Tanzania/Zanzibar, vi har lært den afrikanske måten å gjøre ting på.. med andre ord, her er det ikkie noe stress, Hakuna Matata - No worries. men det er veldig deilig å bare flyte med, og senke skuldrene. Fjernt fra hverdagens mas og kjas. Vi har også blitt bedre kjent med maten her, chipati (en slags lefse), Ugali (en blanding laget av maismel som brukes til alt - litt som vår potet) og forskjellige gryter med geit, villsvin etc.

Jarle tar bilder med stor iver, og har nå fått lånt med seg enda et kamera fra Eivind i Paka Adventures på safarituren, så med 3 kameraer og et 500mm objektiv bør neste etappe på turen, nemlig safarien være i boks -:)

Helene får bære "konekameraet" en Sony NEX 5, og gleder seg også til å ta litt bilder på safari. Forhåpentligvis får vi sett "the Big five" elefant, bøffel, nesehorn, leopard og løve i tillegg til en mengde med andre dyr og natur, kultur og mennesker.

Vi håper å være online igjen neste helg og vil nok oppdatere dere litt mer på vår ferd gjennom Tanzania da. Paka Adventures kommer nok til å oppdatere sin blogg med reisebrev fra vår tur tidligere så er du veldig nyskjerrig kan du lese mer der.