fredag 24. juni 2011

girl from ipanema

Vi kan herved bekrefte at det ikke er en myte at Brasilianske menn spiller fotball på stranden med små tettsittende badeshortser mens damene ligger med rumpene i været kun iført minimalt med bikinistoff. Og hvis du trodde det var tettpakket på Huk en sommerdag, besøk Copacabana eller Ipanema en søndag.
Girl from Oslo
De siste seks dagene har vi tilbragt i to av Brasil's største byer. Den ene nok mest kjent som landets økonomiske og industrielle sentrum, den andre for sine favelaer, stranden Copacabana og brune formfulle kropper.

Sao Paulo er en av verdens største byer og ved innflyvning over byen forstår man litt mer hva det betyr. Høyhusene ligger på rekke og rad så langt øye kan se. En moderne by på mange måter, men også full av fattigdom og kriminalitet.
Sao Paulo, Brazil
Vi bodde i Jardim, et litt Frogner-aktig område. Koselige gater med masse kaffer, butikker og resturanter. Sao Paulo og Brasil forøvrig er ikke noe billig land. Pousada Zilah, Gjestehuset vårt i Jardim var blandt det billigste vi fant med en hvis standard, og det til den nette sum av 290 Reais natten eller ca 1000 kroner. Til sammenligning bodde vi bedre i Argentina til en tredjedel av prisen.
Dinner with Stefanie
Nok om det, vi hadde noen veldig hyggelige dager i Sao Paulo mye takket være Stefanie, kjæresten til lillebroren til Helene som er fra byen. Supert med en lokalkjent guide med egen bil :-) I tillegg til å utforske byen litt fikk vi noen hyggelige middager sammen.

Fra Sao Paulo gikk ferden videre til Rio med TAM Airlines. Et salig kaos var det på flyplassen med innsjekkskø herfra til evigheten. At fligthen vi var booket på ikke eksisterte gjorde ikke situasjonen enklere. Men vi kom oss nå avgårde til Rio etter mye om og men.
Street art in Rio
Man merker at Rio har en helt annen stemning enn Sao Paulo i det man lander i byen. Ting føles litt mer avslappet og chill. Temperaturen og luktene er også litt mer tropisk og folk tusler rundt i Havaianas og shorts, noe som gir byen en deilig mood.
Rio de Janeiro
Vi hadde booket oss inn på Hotel Vermont i bydelen Ipanema. Et helt greit hotel til en stiv pris, men rimelig i forhold til mye annet. Hotellet hadde også en super beliggehet, kun to kvartaler fra stranden og med masse resturanter, barer og kaffer i umiddelbar nærhet.
Ipanema Beach, Rio
Vi hadde noen digge dager i Rio hvor vi bare tuslet rundt på Ipanema, Leblon og Copacabana strendene og observerte. Er nok å se på for å si det slik. I tillegg kastet vi oss på en gruppetur for første gang på reisen vår. Fryktet det verste, men viste seg å være helt ok.
Cristo Redentor, Rio de Janeiro"Rio Express" som turen het startet med en tur opp til Corcovado og Cristo Redentor, et kjent landemerke i Rio. Herfra kjørte vi gjennom den fargerike bydelen Santa Teresa videre til centro med et stopp ved Rio's moderne (og ikke så fine) katedral. Vi fikk også med oss en sveip forbi Maracanã, Rios fotballstue før vi satte kursen mot Pao de Azucar (sukkertoppen). Fra toppen fikk vi en fantastisk utsikt over Rio i det solen gikk ned og Rio by Night kom til syne. En perfekt avslutning på vårt opphold i Rio de Janeiro.
Rio by Nigth
Nå er vi kommet oss til Morro de Sao Paulo, en liten landsby på øya Tinharé utenfor Salvador. Nyter late dager med soling, lesing og Yatzy spilling, og gleder oss masse til vi snart får besøk av Berntzen og Tøger fra Norge.

4 kommentarer

lørdag 18. juni 2011

Devil's Throat

Alt har en ende, også vårt herlige eventyr i Argentina. Litt trist da vi virkelig har kost oss i dette fantastiske landet. Høydepunktene er mange og varierte og før vi krysset grensen til Brasil skulle vi få med oss nok en fantastisk naturopplevelse.
Iguazu Falls
Iguazu Falls er med sine 275 fossefall et av verdens største vannfall. Vårt første møte med vannfallene kom fra oven i det vi skulle inn for landing. Kapteinen la flyet over i en stor sving og under oss kom Iguazu Falls majestetisk til syne. Hvilket syn, omgitt av regnskog strømmer vannet ned de ulike fossefallene og laget en stor sky av vanndamp.
Vi hadde blitt anbefalt å se fossene fra både Argentina og Brasil siden på forhånd og hadde lagt opp en dag på hver side av grensen. Begge sidene var veldig flotte og mektige. Fra den Argentinske siden fikk man komme mye nærmere mange av fossene og fikk virkelig føle dens krefter. Mens man fra den Brasilianske siden fikk man en utrolig oversikt over fossene. Jarle knipset helt til kameraet gikk varmt (eller vått..)

Iguazu Falls er en turistmaskin. Busslass med pensjonister strømmer på så det lønner seg å dra ut så tidlig som mulig. På den Argentinske siden er det flere stier som leder til ulike deler av fossefallene, mens det på den Brasilianske siden primært er en hovedsti langs elven som leder inn til Devil's Throat fallene.
Nå er vi kommet oss over til Brasil og skal nyte siste del av turen til det fulle. I morgen venter spennende dager i Rio de Janeiro før vi setter kursen nordover for beachlife og sol.

0 kommentarer

tirsdag 14. juni 2011

going north

Argentina er et forholdsvis dyrt land å fly i. Og med store avstander blir det raskt noen kilometer, og ikke minst timer om man velger å rulle rundt i landet. Heldigvis er standarden og rutenettet på bussene i landet bra, og et godt alternativ til fly.
I skrivende stund har vi forflyttet oss 4007 kilometer på landeveien. De første etappene fra Buenos Aires til Mendoza, via Cordoba og opp til Tucaman har vi busset. Fra Tucuaman hadde vi planlagt en 8 dagers ekspidisjon nordover i egen leiebil. Kan tro vi gledet oss.

Vis Roundtrip North Argentina i et større kart

Dag 1:
Tucuman - Tafi del Valle - Cafayate/San Carlos (RN38/307/40, 237 km)

Etter å ha plukket opp vår Volkswagen Gol (ikke Golf) hos Europcar i Tucuman var vi mer enn klare for noen dager på landeveien. Regnet la på ingen måte noen demper på humøret. Første delen av turen var ikke mye å skrive hjem om, men i det vi startet første stigning opp mot Tafi del Valle begynte omgivelsene å bli betydelig mer interessante. Regnskogen lå mektig langs veien delvis dekket av tåke og regnet pisket mot frontruten. En magisk stemning i det vi klatret opp den bratte svingete fjellveien.
RN307, Tucuman - Tafi del Valle
I Tafi del Valle stoppet vi for en lunsj før vi begynte neste klatre-etappe opp til 3.100 meters høyde. Solen tittet frem og omgivelsene endret seg først fra regnskog til "skotsk høyland" så til ørkenlandskap med masse kaktus. Fra toppen hadde vi en fantastisk utsikt ned dalen mot Quilmes ruinene og Cafayate i det fjerne.
Etter en stopp ved Quilmes ruinene (Inca ruiner) gikk ferden på flotte veier inn til San Carlos, en liten landsby utenfor Cafayate. Her hadde vi booket oss inn på Casa de los Vientos, et koselig lite sted i lokal stil. Litt utfordringer med språket hadde vi, men med masse kroppsspråk og smil ble det noen supre dager.

Dag 2:
Vingårder i Cafayate (81 km)

Cafayate området er mest kjent for sine Torrontés druer, men vingårdene dyrker også Malbec og andre druetyper. Området er kjent for ekstreme temperaturforskjeller mellom natt og dag og ikke minst en høyde over havet på mellom 1700 og 2500 meter.
Bodega San Pedro de Yacochuya
Vi fikk besøkt tre vingårder på vår rundtur i området. Ikke alt var like bra, men interessant å se forskjell på vingårder som fokuserer på volum/billigvin og de som produserer i småskala med høye kvalitetskrav.
Helene at Bodega Nanni
En tur innom det lokale vinmuset i Cafayate fikk vi også med oss. En aldri så liten overraskelse da det var veldig gjennomført og interessant. Ingen selvfølge hva angår museer i Argentina.

Dag 3:
Cafayate-Salta (RN68, 240 km)

Det er to veier som går mellom Cafayate og Salta. RN40/33 går gjennom Valles Calchaquíes via Cahchi og videre til Salta. En dårlig grusvei med flere elveløp som krysser veien, men omgivelsene skal være fantastisk.
Quebrada de las Conchas
Etter å ha diskutert litt frem og tilbake tok vi til fornuften og vi kjørte hovedveien opp til Salta gjennom Quebrada de las Conchas/Quebrada de Cafayate. En mye kortere og mer behagelig vei og ikke noe å si på landskapet langs veien heller :-)
Salta, Argentina
Fire timer senere ankom vi Salta, en by med i underkant av 500.000 innbyggere. Med god hjelp fra GPS'en kom vi oss greit frem til hotellet vårt, Aldaba Hotel i utkanten av sentrum av byen.

Dag 4:
Salta - San Antonio de los Cobres - La Polvorilla - Salta (RN51/RN40, 391 km)

Turen opp til San Antonio de los Cobres og La Polvorilla skulle bli noe mer utfordrende enn vi hadde forberedt oss på. Kanskje like greit at vi ikke viste alt vi nå vet før vi satte avgårde fra Salta. Målet for dagen var Viaducto La Polvorilla, en diger viaduct 4200 moh, som toget Tren a las Nubes kjører over på sin vei til Chile grensen.
Viaducto La Polvorilla
Første del av turen gikk veldig greit på asfalt veier. Så startet grusveien og omkjøringene. En ting er å kjøre på grusveier i fjellet med 4x4, men med en liten Volkswagen Gol som har vært med på litt av hvert rister og skrangler alt noe inni hampen. Situasjonen blir ikke noe enklere av at elvene krysser veien der det passer de.

De første elveløpene som krysset veien var ikke noe å snakke om, men så ble det litt verre. Neste elveløp ble passert på ren lykke, og da nok en elv fosset over veien måtte Jarle ut og ta en tissepause og vurdere situasjonen nærmere.
Skal, skal ikke
Konklusjonen på tissepausen ble at vi snudde for å teste ut den gamle veien som egentlig var stengt. Men så lett skulle det ikke være. På vei tilbake måtte vi krysse samme elv vi hadde krysset på lykke på vei opp, og den hadde vokst siden sist. Heldigvis hadde Jarle plukket opp noen tips fra Abby, vår sjåfør i Tanzania så etter nøye inspeksjon var det bare å la det stå til. Lykken var på vår side denne gangen også og vi kom like hele over.
San Antonio de los Cobres
Det ble en lang tur oppover mot San Antonio de los Cobres, en forblåst liten gruvelandsby. Høyden begynte også å bli merkbar i form av hodepine og kvalme, ikke hver dag vi er over 4000 moh. Høyden skulle bli merkbar på flere måter. Da vi hørte et lite smell bak i bilen fryktet vi at et av dekkene hadde punktert, vi måtte le litt for oss selv da vi skjønte det var yoghurtene som hadde eksplodert.

Etter nesten 9 timer og 390 kilometer på så der veier var det to slitne nordboere som ankom Salta. Etter en kjapp dusj var vi klare for en enkel middag før senga tok oss.

Dag 5:
Sigthseeing i Salta (9 km)

Etter en slitsom dag på landeveien var det deilig å parkere bilen for en dag og sove lenge. Etter en lang og deilig Argentinsk frokost med deilig kaffe og mye søtsaker var vi klare for å utforske Salta til fots.
Pajcha, Museo the Arte Etnico Americano
Vi startet dagen med et spennende besøk på Museo the Arte Etnico Americano. Et lite privat museeum med masse artige og spennende objekter fra ulike tidsperioder. Her møtte vi en utrolig festlig fyr som på en særdeles vittig måte guidet oss trygt gjennom utstillingen. Anbefales virkelig. I Salta kan du også se mumier av Inca barn som ble offret til fjellene på det arkeologiske museum. Litt guffent og rart å se små barn utstilt slik, men absolutt en interessant utstilling.
Gaucho in Salta
Vi fikk også kikket litt i de utallige suvernir butikkene som er i byen og sett på flere av byens flotte kirker.
Iglesia San Francisco

Dag 6:
Salta - Jujuy - Tilcara (RN9/RN66, 208 km)

Dag seks av vår ekspidisjon i nord startet dårlig. Skikkelig dårlig. Etter frokost var det dags for å hente bilen og pakke opp for avreise til Tilcara. Synet som møtte Jarle var ikke særlig bra. Et digert hull i bakruta var vanskelig å overse.
Our car in Salta
Etter en tur innom politiet og Europcar var vi to timer senere klare for avreise i ny bil. Første del av turen gikk unna i en fei på kjedelige motorveier. En lengre stopp ble det også da noen lokale hadde funnet ut at de skulle sperre veien og protestere litt. Vi kom oss nå gjennom til slutt og fra byen Jujuy begynte omgivelsene å bli mer spennende i det vi kjørte inn i Quebrada de Humahuaca, en Unesco World Heritage site som strekker seg helt opp til Bolivia.
Quebrada de Humahuaca
Etter noen timer gjennom fantastisk landskap kom vi frem til Tilcara, en liten by langt langt nord i Argentina. Her skulle vi tilbringe de to neste dagene. Vi var veldig spente på stedet vi skulle bo, omtalene fra Lonely Planet og TripAdvisor var veldig bra så forventingene var høye. Og wow hvilket sted det var. Rincon de Fuego var et konge sted.
Rincon de Fuego
Rincon de Fuego har en fantastisk atmosfære og en unik stil. Og ikke minst fantastiske hyggelige mennesker som bidrar til at opplevelsen blir noe man skriver hjem om. Vi forelsket oss helt i stedet og menneskene. Kvelden ble avsluttet med en super middag ved peisen og medbragt vin fra vingården Achawal Ferrer i Mendoza. Yummy!
Achawal Ferrer, Quimera 2006

Dag 7:
Tilcara - Salinas Grandes - Purmamarca - Uquia - Tilcara (RN9/RN52, 272 km)

Etter en deilig frokost med hjemmelaget brød var det dags for nok en utfart. Målet for dagen var en diger Saltsjø, Salinas Grandes noen timer fra Tilcara. Denne gangen hadde vi gjort litt bedre hjemmelekse og forsikret oss om at det var fine asfaltveier.
On the road
På turen var vi også innom Purmamarca, en liten koselig landsby beliggende ved foten av "Hill of Seven Colours". Ikke så mye action der gitt men avslappende og deilig.
Purmamarca
Bilturen opp til Salinas Grandes byr på fantastiske fjellveier som snegler seg opp fjellsiden til 4.200 meters høyde. Herfra ser man saltsjøen i det fjerne. Etter en liten tur i nedoverbakke kommer man til platået hvor saltsjøen dekker et enormt område.
Salinas Grandes, Argentina
Salinas Grandes er et nydelig syn både på avstand og på nært hold. Husk solbriller og solkrem!

Dag 8:
Tilcara - Jujuy - Salta (RN9, 177 km)

Det var litt trist å reise fra Tilcara. Vi hadde noen fantastiske dager hos Luciana og Martin på Rincon de Fuego og skulle gjerne blitt noen dager til.
Martin and Luciana @ Rincon de Fuego
For å få litt variasjon fra turen opp til Tilcara kjørte vi en litt annen vei fra Jujuy over til Salta. Vi var lovet asfalt vei hele turen over fjellet og det var det, men at veien ikke hadde plass til stort mer enn en bil i bredden var det ingen som sa noe om. Til tross for sykt mange 180 graders svinger og en del kvalme ble det en flott tur gjennom et nytt og spennende regnskog aktig landskap.
RN9, Tilcara - Salta
Vel tilbake i Salta var det deilig å få levert leiebilen og nyte et siste deilig kjøttstykke med tilhørende Malbec vin. Blitt noen kilo kjøtt og noen liter Malbec vin de siste ukene gitt :-)
Rib Eye steak with eggs
Fra Salta går turen videre til Iguazu Falls nord/vest i landet på grensa til Brasil. Etter å ha vurdert om vi skulle ta buss (22 timer) spadde vi opp penga som skulle til for å fly over i stede. Med mer enn 4.000 kilometer på landeveien er vi begge litt mettet på buss/bil transport for denne gang.

Hasta la vista!

2 kommentarer

mandag 6. juni 2011

32°49′30.6″S, 70°4′14.8″W

Mendoza er mer enn vin. Byen er også en naturlig inngangsport til Andesfjellene og Sør-Amerikas høyeste fjell Aconcagua (6.962 m.o.h.). RN7 forbinder også Mendoza til Chile og hovedstaden Santiago, en spektakulær veistrekning med et fantastisk og majestetisk landskap.
Andesfjellene
Vi kunne ikke dra fra Mendoza uten å ha sett Andesfjellene på nært hold. Etter å ha forhørt oss litt og fått litt tips la vi ut på ekspedisjon i vår lille Cheverolet Corsa, ikke akkuratt en SUV for bratte steinete grusveier, men det fikk holde.
Going up from Villavicencio
Vi la avgårde grytdlig på morningen på RP51 nord/vest fra byen. Solen hadde fortsatt ikke stått opp og Mendozas gater var tomme for folk.
kart_rundtur
Håpet var at vi skulle rekke til foten av Andesfjellene til soloppgang og få se solen bade sine varme farger mot fjellsiden. Slik ble det dessverre ikke, men vi fikk i stede oppleve hvordan tåken det ene øyeblikket stengte all utsikt for så å åpenbare de vakre fjellene. Vel så spektakulært det :-)
Cloudy morning
Heldigvis lettet tåken og vi var klare for første klatre-ettappe opp fjellene ved Villavicencio. Dersom du har vært i Argentina vil du kjenne igjen navnet. Villavicencio bærer nemlig navnet til en av Argentinas mest solgte vannmerker. Hotellet på flasken er det en gang erværdige, Grad Hotel de Villavicencio, populært blandt overklassen på 1950 tallet.
Grad Hotel de Villavicencio
Veien opp fjellene kan best beskrives som bratt og kurvete. Veien snegler seg fram for så å gjøre en 180 graders sving, så et nytt humpete strekke før en ny sving. Utsikten er fantastisk og dere kan tro Jarle fikk blod på tann og måtte stoppe bilen både titt og ofte for å ta bilder. Turen opp fjellsiden tok oss 2 timer og med en høydeforskjell på nesten 2.000 høydemeter var det litt av en utsikt ned dalsiden fra toppen.
Villavicencio, Argentina
Fra Villavicencio fortsatte vi innover fjellet på greie grusveier. Landskapet flatet noe ut og naturen viste seg fra sin beste side. Landskapet er ørken/busk aktig og fjellene gir fantastiske farger pga. det høye mineralinnholdet. Langs veien fikk vi også observere flere flokker med Llama.
Llama, Argentina
Etter fire timer kom vi endelig til Upsallata, en liten søvning landsby beliggende nede i et dalsøkke. For oss betydde dette slutten på grusvei og fin fin asvaltvei innover dalen mot Chile grensen. Veien følger elveleiet til Rio Mendoza innover dalen og landskapet er bare fantastisk, noe av det flotteste vi har sett på lenge.
RN7 to Chile
En times tid fra Upsalatta ligger et av Argentinas mest kjente landemerker, Puente del Inca. En bro over elven, Rio de las Cuevas som er formet av naturen selv. Vannet i fjellet har så mye mineraler i seg at avfallet farger fjellet, noe som gir en veldig spesielt utseende. Under broen ligger ruinene av et gammel spa som i sin tid ble ødelagt av flom.
Puente del Inca
Vi hadde satt oss som mål å nå opp til Cristo Redentor (32°49′30.6″S, 70°4′14.8″W), og hvis været var bra og snøen fraværende bestige den smale grusveien opp fjellsiden. Det gikk som vi håpet og etter en enda mer spektakulær klatre-etappe i Corsa'en nådde vi omsider til Cristo Rendentor 3.832 m.o.h. Hvilken utsikt vi hadde. Fra toppen kan man se over grensen til Chile og også få et glimt av den mektige Aconcagua toppen.
View from Cristo Rendento
Fra den smale, bratte grusveien var det godt å få asfalt under hjulene igjen og sette kursen mot Mendoza, ikke via Villavicencio denne gangen, men strake veien inn på RN7.
Rib Eye at Ocho Chepas
Etter ti timer og mer enn 400 kilometer på alle slags veier, var det godt å få seg en dusj for så å nyte en bedre biff med tilhørende Malbec på Ocho Cepas, favoritt resturanten vår i Mendoza.

0 kommentarer

wining and dining - Part 2

I skrivende stund ruller vi nordover i Argentina i buss, med destinasjon for Tucuman. Her har vi leid oss bil og legger ut på en syv dagers rundtur i Nord/Øst Argentina i morgen. Det kommer nok en fyldig rapport om det etterhvert, men nå skal det handle om Mendoza og vinsmaking.
Uco Valley, Mendoza
Etter en uke med storyferie i Buenos Aires var vi klare for småbyliv, frisk fjellluft, vin og Andesfjellene. Mendoza er først og fremst kjent for vin, nærmere bestemt kraftige Malbec viner. Byen ligger med sine ca tusen meter over havet perfekt til for dyrking av gode Malbec druer. Mendoza er også et supert utgangspunkt dersom man ønsker å utforske Andesfjellene, mer om det i neste blogginnlegg.
Mendoza
Vi ankom Mendoza tirsdag morgen, etter nærmere 13 timer og mer enn tusen kilometer i buss fra Buenos Aires. Luften var frisk og deilig og gradestokken var faretruende nær null. En kort taxitur unna stod vi utenfor Petit Hotel som skulle være vårt hjem den neste uken. Og ja, for de som måtte lure, hotellet lever virkelig opp til sitt navn. Alt er smått og trangt på Petit Hotel noe som medfører at enhver bevegelse må samkjøres og koordineres. Heldigvis glemmer man det raskt. Hotellet har fantastisk service og hjelper mer enn gjerne med hva det måtte være. En pris på 150 pesos natten (170-180 kroner) for en ren seng, varm dusj og sentral beliggenhet er ikke avskrekkende.
Petit Hotel, Mendoza
Mendoza er en middels stor by som det er enkel å orientere seg rundt i. Byen byr ikke på noe veldig av severdigheter, men den er full av små parker, bra med shopping muligheter og masse hyggelige cafeer og resturanter. En koselig by å tusle rundt i. I utkanten av byen ligger parken, General San Martin, en stor og flott park som er verdt et besøk.
Park, General San Martin
I motsetning til Sør-Afrika hvor man bare kan møte opp på vingårdene og få smake på vin, kreves det litt mer organisering i Mendoza. Vi vurderte flere alternativer inkludert ferdig turer og å leie egen sjåfør og bil, men valget falt til slutt på egen leiebil og Jarle bak rattet.
Cheverolet Corsa
Etter litt arbeid med å få reservasjonene til å gå opp satt vi med en liste på fem vingårder. Med deilige dager i Stellenboch og Franshoek godt i minne var vi mer en klare for to dager med vinsmaking. Mendoza distriktet er delt opp i tre primære vindistrikter. Uco Valley, Maipù og Lujàn de Cuyo.

Uco Valley:
Med sin beliggenhet ved foten av Andesfjellene er Uco Valley en fryd for øye. Vinrankene står på rekke og rad mens Andesfjellene vokser mektig opp mot himmelen i bakgrunnen. Distriktet kjennetegnes ved at det er det høyest belligende i Mendoza regionen med en høyde på opptil 1200 m.o.h. I Uco Valley finner man flere store kjente vingårder. Vi hadde blitt tipset spesielt om to av disse, Andeluna og Bodega Salentein.
Bodega Salentein
Vi likte spesielt godt Bodega Salentein som er en forholdsvis ny og stor vingård. I tillegg til gode kvalitetsviner byr stedet på fantastisk arkitektur. Vinkjelleren er åpnet opp og i det man tar trappene ned og står blandt vintønnene får man følelsen av å være i en kirke. Selve vinsmakingen foregår på et steinalter i egne små "sakrestier" bygget rundt vinkjelleren.

Luján de Cuyo og Maipú
Begge disse distriktene ligger nærmere Mendoza by og deles av R40 (hovedveien fra sør). I Buenos Aires hadde vi allerede fått smake på Achaval Ferrer sine fantastiske viner, så et besøk hit var et must. I tillegg hadde vi blitt tipset om Mendel og CarinaE som begge er forholdsvis små vingårder.
Bodega Achawal Ferrer
Vi angret ikke på besøket til Achaval Ferrer. Vingården er kjent for sin utradisjonelle fremstilling av vin, og liker å eksprimentere og ta litt sjanser for å få frem de beste vinene. Dette har tydeligvis bært frukter da flere av vinen fra vingården er blandt de høyest rangerte vinene fra området. Synd de ikke eksporterer til Norge.
Oak Barrels at Achawal Ferrer
To dager med vinsmaking i Argentina og Mendoza området ble en veldig positiv opplevelse. Selv om det krever litt mer organisering på forhånd sammenlignet med Sør-Afrika er det enkelt og gøy å reise rundt fra gård til gård.
Lunch at Bodega Salentein
I motsetning til Sør-Afrika hvor vinsmaking er mer kommersialisert får man i Argentina mer inngående omvisninger og informasjon om hvordan vingården produserer vinen, i tillegg til at man kommer helt inn i vinkjellerne.På nettsiden til Vines of Mendoza finner du mer informasjon om vinproduksjon i Mendoza området samt beskrivelse og anbefalinger.
Winetasting
Vi hadde også flere gode matopplevelser i Mendoza. Resturanten Ocho Cepas fikk hele tre besøk av oss uken vi var der. Veldig hyggelige lokaler, supre servitører og ikke minst nydelig mat og tilhørende viner. Her fikk vi også smake den lokale retten "Locro" for føreste gang. En slags lapskaus som smakte helt fantastisk.
Ocho Cepas, Mendoza
Siste kveld traff vi også to nordmenn her. Det viste seg at de jobbet i Statoil og var på oppdrag i Mendoza av alle steder. Hyggelig for oss da de følte vi fortjente en gratis flaske Malbec. Takk Statoil :-)