tirsdag 12. april 2011

happy cambodia

To uker er gått siden sist reiseoppdatering fra Vietnam så vi tenkte det var på tide å prøve å få ned noen linjer i form av et nytt blogginnlegg. Siden sist har vi busset mye gjennom Kambodsja, feiret 100 dager på tur i Bangkok, følt på storbylivet i Hong Kong og nettopp ankommet San Fransisco. Mer om det i senere blogginnlegg.
Happy Cambodia av Stéphane Delaprée, a.k.a. Stef

Det ryktes at kambodsjanere er latere enn sine vietnamesiske naboer i øst. Det skal vi ikke mene så mye om, men at de oppleves som betydelig gladere og hyggeligere er vi begge enige om. Et tankekors at en land som i så stor grad har vært preget av brutale indre og ytre konflikter helt opp i nyere tid uttrykker så mye livsglede.
South Gate @Angkor Thom
Kambodsjas har gjennom historien gått fra å være sentrum i et av Asias mektigste imperier til i dag å være et av Asias fattigste land. Det mektige Khmerriket hadde sin hovedstad i Angkor, kjent for tempelkomplekset Angkor Wat, som på 1100-tallet var en millionby. Til sammenligning hadde London på samme tid rundt 15 000 innbyggere.
Happy in Cambodia
Vår reise i Kambodsja startet med en kort flytur fra HCMC i Vietnam til hovedstaden Phnom Penh som ligger ved Mekong eleven.
Street life Phnom Penh
Vi hadde på forhånd blitt tipset om FCC, eller Foreign Correspondents' Club, et hyggelig Boutique hotell beliggende ved Mekong elven. Stedet har også en beryktet resturant og bar hvor journalister, fotografer, diplomater, filmstjerner og verdensfarere som oss selv siden 1993 har sett og blitt sett.
Foreign Correspondents' Club, Phnom Penh
FCC er et av de beste stedene vi har bodd så langt. Fantastiske rom, romslige, gjennomførte med deilige store senger, moderne bad og kult interiør. Frokosten var uten tvil den beste så langt på turen og et høydepunkt de tre dagene vi bodde her.
Room @ Foreign Correspondents' Club
Royal Palace, Phnom Penh
Blant Phnom Penhs severdigheter fikk vi med oss en handletur til Central Market, litt sigthseeing på Royal Palace/Silver Pagoda og nasjonalmuseet, og ikke minst et sterkt møte med Pol Pot og Røde Khmers brutale styre på 70' tallet på Choeung Ek (Røde Khmers "Killing Fields") og Toul Slengmuséet (tidligereS-21 fengsel).
Killing Fields, Phnom Penh
Toul Slengmuséet, Phnom Penh
I Phnom Penh fikk vi også smaken av norsk mat for første gang på tre måneder. Kjøttkaker med tyttebærsyltetøy på Velkommen Inn smakte helt fantastisk.
@ The Mekong Express station
Fra Phnom Penh gikk ferden videre til Sihanoukville med Mekong Express. En behagelig busstur på ca 4 timer sydover til kysten og noen late dager på stranden. I ettertid hadde vi nok greid oss veldig bra uten disse dagene, men vi fikk nå reist mye buss, slappet av, sett masse gamle griser med unge lokale jenter, blitt tilbud hasj overalt og sett en lite sjarmerende og møkkete strandby.
Heldigvis fikk vi leid oss en scooter og dratt litt utenfor selve byen. Vi fant en deilig strand, Otres Beach, med få turister og behagelig stemning hvor vi fikk slappet av i fred og ro. Et lite hyggelig møte med polititet fikk vi også etter at Jarle burnet ut av lyskrysset med Politiet som nærmeste observatør. Heldigvis hadde Jarle alle papirene i orden så vi fikk dra videre uten å blakke oss helt.
Fra Sihanoukville busset vi tilbake til Phnom Penh hvor vi koste oss glugg i hjel nok et døgn på FCC. Påfølgende dag, etter litt oppstarts problemer med dårlig mage hos Helene, kom vi oss avgårde med buss til Siem Reap. Etter 6 timer og noe støle i kroppen ankom vi Golden Mango Inn, et hyggelig gjestehus litt utenfor sentrum av byen.
Happy in Cambodia
Jarle hadde fått fikset guide og sjåfør i to dager til Angkor Wat ruinene gjennom Peace of Angkor, et selskap som har spesialisert seg på guidede turer for fotointeresserte. Siden vi var litt sent ute med å bestille fikk vi egen guide og sjåfør, noe som viste seg å være helt perfekt da vi kunne legge opp dagene helt som vi selv ønsket.
Ke Nit and our driver at Angkor
Ke Nit, guiden vår, var en super kar og fantastisk flink til å vise Jarle gode steder å ta bilder. I tillegg kunne han mye historie til de ulike stedene og fikk lagt opp et løp som gjorde at vi stort sett fikk gå i fred alle stedene vi var. Det ble to lange men interessante og spennende dager, og nok ekstra lange for Helene som ikke var like interessert i å ta bilder.
Helene and Ke Nit having a break
Dagene startet med enkel frokost på rommet litt over fire på natten. Før klokken fem var vi i bilen på vei til til Angkor ruinene for soloppgang. Derfra gikk det slag i slag frem til 16-18 tiden. Er vel ikke så vanskelig å se for seg at vi ikke orket stort annet enn å spise middag, dusje og legge oss før vi stod opp for ny lang dag.
Sunrise at the Angkor ruins
I løpet av to intense dager fikk vi opplevd mange av templene, ikke bare de mest kjente som Angkor Wat, Angkor Thom, Bayon og Tah Prom, men også mindre kjente templer som var vel så spennende, og ikke minst mye mindre besøkt av Japanske busslass med turister.
Vafler på Soria Moria
Siste kvelden i Siem Reap fikk vi også smakt på norske vafler på Soria Moria, et hotell som drives av et norsk par.
Happy old man
Etter to intense men veldig spennende dager i Angkor Wat ruinene var det dags for den ultimate backpacker testen. 12 timer i buss fra Siem Reap, opp til Thailand grensen, for så å fullføre de siste timene inn til Bangkok i minibusser. Vel fremme i Bangkok gjorde det godt med en god varm dusj og påfølgende middag med en kald en.

Noen flere av bildene fra våre dager i Kambodsja finner du du på vår Flickr side.