mandag 28. februar 2011

Om strandliv, planlegging og tigre...

Varkala, "søsterbyen" til Kovalam har en helt annen "vibe" og stemning og er betydelig mindre utbygd og kommersialisert enn Kovalam. Backpackerne begynte å dra hit på 60-70 tallet og det preger fortsatt stedet. 67'ere på stranden i yoga positur er ikke et uvanlig syn. Ei heller fiskere, løshunder, kråker, havørn og lokale indere som nyter strandliv og nistirrer på damene.
Todays catch
Morgenstell
Varkala består av 2 klipper med en fin og bred strand nedenfor og mellom klippene et lite parti med bare strand, noen hoteller og butikker. Selve byen ligger noe lengre bak. Nord klippen er mest utviklet og her ligger restauranter, butikker og små hoteller på rekke og rad.
The North Cliff, Varkala
Vi bodde på tripadvisor sitt topp ratede hotell, Varkala Marine Palace. Stedet ligger litt syd for nordklippen og det verste maset. Stedet har en deilig og avslappet atmosfære og prisen var veldig bra.
Beach Restaurant
Restauranten som ligger helt nede på stranden serverer også fantastisk mat. Vi kan anbefale snapper tandoori style, banan lassi, chai masala og plain roti (stekt i tandoori ovn). Og det beste av alt, vi spiste oss stapp mette til 130 kroner for lunsj og middag.
Red Snapper, Tandoori style
Dagene i Varkala har gått med til soling, bading og ikke minst en god dose planlegging av rundtur i Rajastan. Noe som faktisk tar litt tid når man skal legge opp reiserute, finne hoteller, fly, bil/sjåfør etc. Helene er sjefsplanlegger og disker opp den ene perlen etter den andre, og som regel godt innenfor budsjett. Tripadvisor.com, hotels.com, agoda.com har vært flittig i bruk sammen med Lonely Planet boka.
Planlegging på terassen
Utover en veldig klønete og komisk oppvisning fra de indiske badevaktene som skulle redde en gammel fransk dame fra å drive til sjøs og 4 søte hundevalper som har underholdt på stranden har ikke dagene bydd på den største spenningen.
Helene and here friends
For å få litt variasjon og faktisk føle at vi hadde gjort noe fornutftig (utover planlegging) tok vi oss en dagstur til Munroe Island og en 3 timers backwaters village tour på de trange kanalene og elveleiene som er typisk for området. På forhånd var vi litt redde for at dette skulle bli veldig turist, men det viste seg å bli noen veldig hyggelige timer sammen med en kunnskapsrik og hyggelig guide og kanalbåtfører.
Munroe Island
Having fun @Munroe Island
Siste natten valgte vi å forflytte oss til Trivandrum, hovedstad i Kerela provinsen, for å være litt nærmere flyplassen. Her var vi innom den lokale dyreparken og fikk sett både deformerte krokodiller, flodhester, nesehorn, løver, tigre og jaguar, men både de uverdige forholdene og det faktum at en Tiger ikke skal sitte i et lite bur gjorde opplevelsen så der. Byen har ellers lite å by på men vi fikk nå spist søndagsmiddagen på et lokalt sted sammen med masse andre indiske familier. Det hele til den nette sum av 25 kroner.
Tiger
Nå er vi kommet oss via Delhi til Rajastan provinsen og koser oss stort. Mer om dette og mer til i neste blogg innlegg.
04:35 am
Vi får med oss noen highlights om Marit og Petter'n sitt gullrush hjemme og håper det fortsetter. Skulle gjerne vært i Kollen nå :-)

Namaste...

1 kommentarer

onsdag 16. februar 2011

Surfin' India

Tiden flyr og forrige dagen (søndag 13.02.) hadde vi vår femtiende dag på tur. Føles som vi har vært borte i 14 dager på en måte, samtidig så har vi opplevd så mye forskjellig at vi allerede sliter med å huske hva som skjedde hvor og når. Godt vi har dagboka som hjelper oss å plassere alle opplevelsene og detaljene.

Etter noen fantastiske dager tilbake i sivilisasjon i Cape Town var det dags for India. Vi må innrømme at vi har vært veldig usikre på India. Når man snakker med folk som har vært her virker det som et land man enten elsker eller hater. Vi får konkludere senere, men førsteinntrykket er definitivt spennende, masete og annerledes.
Flight SA284

India har mye av alt. Allerede ved ankomst på Chhatrapati Shivaji International Airport kjenner man India på og ikke minst i kroppen i form av lyder, lukter og mennesker. Vi hadde bestilt pick-up fra hotellet vårt i Mumbai, men det å finne riktig mann er ikke bare like lett når det står flere hundre indere med hver sin navnelapp. Snakk om kaos. Vi fant nå vår mann til slutt i kaoset av mennesker og lyder og fikk oss en spennende kjøretur nattestid inn i Mumbai's gater.
Mumbai

Vi hadde bestemt oss på forhånd for å ikke bruke veldig mye tid i Mumbai og heller sette av noen dager ved utreise hvis vi likte oss godt. Vi landet veldig sent (00:35) så det ble en hel dag og 2 netter i Mumbai. Vi bodde veldig bra til på Residency Hotel i Fort området. Utrolig bra beliggenhet med kort avstand til mye. Dagen med sigthseeing gikk med til å gå gatelangs og få med oss noen av severdighetene i byen, bla. Gateway of India, Taj Mahal Palace & Tower, Colaba Causeway, Cafe Leopold (fra boken Shantaram) og Victoria Terminus (togstasjon) hvor det daglig passerer 2 millioner mennesker!!!
Taj Mahal Palace & Tower, Mumbai

Vi var egentlig litt lettet og med et snev av håp om roligere dager når vi dro videre fra Mumbai grytidlig dagen etter. Air India fraktet oss fra Mumbai til Trivandrum syd i India og derfra tok vi en taxi til Kovalam som er et beach sted. Her hadde vi booket oss inn 6 netter på Beach Hotell II etter anbefalinger på Tripadvisor/Lonely Planet.
Beach Hotel II, Kovalam

Hotellet var supert med utmerket beliggenhet noen meter fra stranden, store og rene rom med kjøleskap, TV og stor balkong vendt mot sjøen. Perfekt til å nyte solnedgangen. Kan absolutt anbefales om man skal til Kovalam. I tillegg var betjeningen og restauranten som ligger i 1 etg. veldig bra.
View from the room

Kovalam er nok ikke et sted vi ville dratt tilbake til, men vi koste oss nå masse med late dager på stranden og mye god mat. Strendene blekner i forhold til Zanzibar's kritthvite strender og asurblåe hav, men det funker så absolutt når man vet at minusgradene går løpsk hjemme. Det er massevis av restauranter og små koselige butikker.
The German Bakery, Kovalam

Klientellet i Kovalam var en god blanding av eldre (mye damer på behandling/yoga) italienske homofile og russere. Vi kan trygt si at vi følte vi dro ned gjennomsnittsalderen betraktelig, Jarle inkludert.
Purii Masala

Vi har begge fått våre favoritt retter. Helene har fått dilla på fisk tilberedt på Indisk vis mens Jarle har fått testet ut masse ulike vegetar retter. Til frokost har vi stort sett holdt oss til vestlig mat, men både lunsjer og middager har det vært indisk for alle penga. Roti, Puri Masala, Masala Dosa, Dhal, Palak Paneer, Molee, Red Snapper Tandori, Lassi og ikke minst en "pot" Masala Chai til hvert måltid. I tillegg har Helene storkost seg med fruktsalater, hele 17 stk har hun greid å fortære på 6 dager.
Fruit salat

Ellers kan vi meddele at Helene i skrivende stund leder 13-11 i Yatzy og at vi har forflyttet oss ca 1 1/2 time nordover til et nytt beach sted, Varkala. Her skal vi nyte strandlivet i 6 nye dager før ferden går nordover til Dehli og en 12 dagers rundtur i Rajasthan provinsen. Utfra bildene hentet fra Flickr nedenfor bør vi ha mye spennende å glede oss til :-)

Vi krysser fingrene for norske medaljer i Ski-VM (skulle gjerne fått det med oss) og fine vinterdager med godt føre for våre skihelter (håper vi har noen fortsatt) og håper dere alle har det bra.

Over og ut for denne gang...

5 kommentarer

onsdag 9. februar 2011

Cape Town in a Nutshell

Vi hadde ikke peiling på hva som skulle møte oss i Cape Town, men litt nervøse for den omtalte kriminaliteten var vi. "Just be street smart" ble brukt ofte av både lokale og andre turister vi møtte på vår rundreise i Tanzania. Etter å ha tilbragt 5 uker i Afrika hadde vi vel en forestilling om at Cape Town var en modern afrikansk by med store kontraster mellom rik og fattig.
Beach Rd.
Å komme fra Tanzania til Sør Arika var som å reise "hjem". Cape Town minner lite om det Afrika vi har opplevd de siste 5 ukene i Tanzania og Kenya. Byen og de kjente områdene rundt kunne vært hvor som helst i Europa. På en måte var det litt deilig å komme tilbake til sivilisasjon igjen. Få rene klær tilbake fra vasken, kjøre på gode veier, gå på kaffe og drikke Americano og ikke pulverkaffe.

Villa Marta
Før vi kom til cape Town hadde vi booket 3 netter på Villa Marta, et gjestehus i Camps Bay, rett utenfor sentrum. Planen var å bare ta resten på sparket. Vi brukte ikke lange tiden på å bestemme oss for at dette skulle være hjemmet vårt i Cape Town. Meste parten av tiden bodde vi i egen leilighet i kjelleren med eget kjøkken og stor privat terrasse.
Sunset at Villa Marta, Camps Bay
Innehaveren Adam og kona Marta er opprinnelig fra Polen og har drevet Villa Marta siden de pensjonerte seg som leger for ca 8 år siden. Stedet ligger helt perfekt til, rett nedenfor Table Mountain og med Camps Bay en spaserstur unna. Dette stedet kan virkelig anbefales om du skal besøke Cape Town.

Å komme seg rundt...
Vi var litt skeptiske til å leie bil før vi kom ned så planen var å ta taxi og annen transport. Å ta taxi i Cape Town kan være en prøvelse, enten godtar du at du blir lurt eller så ender du raskt opp i krangler med taxi sjåførene som krever blodpris og kjører alle mulige ruter. Etter noen dager skjønte vi at leiebil var tingen. Vi endte opp med å leie en Opel Corsa til en slikk og ingenting (ca kr 1.500 pr uke med fri km og full dekning) og det angrer vi ikke på. Veiene er bra, det er godt skiltet, lite trafikk og sør-afrikanere kjører også relativt behersket.
The Chapmans Peak Drive
Vi hadde satt av 11 dager i Sør-Afrika og det var egentlig ganske så passe tid. Byen og områdene rundt har mye å by på så dagene går raskt. Godt å kunne ha en dag og to til å ikke gjøre noe også :-)

Litt av det vi gjorde de 10 dagene vi var i Cape Town:

Robben Island
Fengselet som Nelson Mandela og andre politiske fanger satt i under apartheid regimet. Ligger ca 30 min med båt fra Waterfront. Må nesten bare besøkes.

Table Mountain
Cape Towns stolthet. Et must å sette av litt tid her, enten ved å ta taubanen opp/ned eller å bruke noe mer tid å gå en av veiene til fots på en av de mange stiene. Fantastisk utsikt.
Cape Town view from Table Mountain

Lions Head og Signal Hill
Flotte steder å se solnedgang eller bare gå seg en tur.
The Storm

Camps Bay
Cape Towns eget "Bygdøy" med masse restauranter langs med sjøen - verdens flotteste solnedgang. Også en super strand å ligge å sole seg på.
On duty

Waterfront/Aquarium/Long Steet
Waterfront er VEDLIG turist, og minner litt om Aker Brygge, men oppleves kunstig og med lite sjarm, men masse restauranter/butikker. Ta heller en tur inn til sentrums gatene (Long Street, Green Market Square, Kloof Street). Akvariet rett ved Waterfront kan også anbefales.
Just a

The Company Garden og National Gallery
Flott park i sentrum av cape Town, spennde utstillinger på Nasjonalgalleriet, mye moderne kunst og fotoutstillinger.
The National Gallery, Cape Town

Chapman's Peak Drive
Spektakulær veistrekning langs kystlinjen mellom Hout Bay og Noordhoek. Kommer du fra Cape Town og skal til Cape Point er denne veistrekningen et must.
Hout Bay/The Chapmans Peak Drive

Cape Point/Cape of Good Hope
Igjen - nesten et must, mye andre turister, men utsikten fra fyrtårnet er uslåelig, Watch out for the Japanese :) Klikk, klikk klikk...
Cape Point

Simon's Town/Boulders Beach
Selve Simons Town er ikke så veldig spennende, men på Boulders Beach kan du se masse søte pingviner! Helenes favoritt.
Penguins at Boulders Beach

Stellenbosch og Franschhoek
Et besøk til vindistriktene anbefales på det sterkeste, veldig bra å ta noen dager der ute i stedet for å kaste seg på en dagstur fra Cape Town. Se eget blogginnlegg her.
Happy in Cape Town

Nå går ferden til India. Først Mumbai så videre sørover til rolige dager på beachen i Kovalam.

Håper alt står bra til hjemme.

1 kommentarer

fredag 4. februar 2011

Wining and dining

Etter noen opplevelsesrike dager i Cape Town (mer om dette kommer senere) var det dags for å utforske de mest kjente vinområdene nordøst for Cape Town.
Wine Yards at Tokara

Sør Afrika er verdens syvende største vinprodusent med 604 vinkjellere. De vanligste druetypene er Chenin Blanc, Sauvignon Blanc, Colombard, Chardonnay og Shiraz. Sør-Afrika er kanskje mest kjent for Pinotage vinen som har sin opprinnelse i landet. (blanding av to franske druetyper)

Den enkleste måten å komme seg rundt på er med leiebil. Vi var en smule nervøse for venstre kjøringen, men det fikset Jarle lett som en plett, selv om det å gire med venstre hånden fortsatt sitter langt inne. Veiene har god europeisk standard (ikke som Tanzania) og med veldig god skilting. I tillegg har vi fått god hjelp av "Liv" fra Sunmøre på TomTom'en, selv om hun kan være litt ivirig på setningen "Snu når det er mulig".
Opel Corsa @Tokara

Vi hadde satt av 3 dager til å besøke vingårdene rundt Stellenbosch og Franshhoek. Det er mange vingårder å velge blandt så enten må man bare reise på lykke og fromme eller så må man forhøre seg litt på forhånd og legge opp en rute. Vi fikk god hjelp av både Adam, vår "landlord" i Cape Town, guideboken og ikke minst vinelskeren Even fra Frogner.
Tokara Estate, Stellenbosch

Vi besøkte totalt 10 vingårder i løpet av disse dagene, noe som var egentlig helt passe. Noe særlig mer en 3-4 vingårder om dagen blir bare mas :-) Vi skal ikke skryte på oss at vi er noen særlige vinkjennere noen av oss, men lysten til å lære er definitivt tilstede.
Wine Tasting

Jarle fungerte som sjåfør og vinlukter, mens Helene tok seg av smakingen på dagtid. På kveldstid fikk gamlefar (Jarle) drikke alle favorittene fra dagens smaking og spise så mye han ville. Favoritt restauranten vår var definitivt Reuben's i Franshhoek. Takk for tipset Even :-)

Etter å ha besøkt en rekke vingårder kan vi definitivt si at en vingård ikke er en vingård. Det er ekstremt store forskjeller mellom de både hva angår konsept, service, vinkvalitet og beliggenhet/omgivelser.
@ La Motte

Våre favoritt vingårder var;

Plaisir de Merle (Franschhoek/Paarl)
- Stor vingård med lang historie
- Kjører en ikke kommersiell linje og har gjort mye for å beholde sin eksklusivitet
- De fleste av vinene selges kun utvalgte steder utenfor vingården
- Nydelig sted/omgivelser.
- Brukte defintivit lengst tid her.
- Fikk en veldig god beskrivelse av de ulike vinene
- Fikk småretter til hver vin som skulle fremheve smaken i vinen
- Noe høyere prisnivå
- Alle vinene var av høy kvalitet

Lanzerac (Stellenbosch)
- Personlig og uformell service/veiledning
- Flere valgmuligheter på smaking med bla sjokolade og vin, ost og enkel vinsmaking
- Denne vingården lagde den første Pinotage vinen
- Lager også en spesiell honninglikør som definitivt vil funke sammen med varm melk :-)
- Flott sted og lang historie (1692)

La Motte (Franschhoek)
- Mer kommersielt enn Lanserac, men en personlig opplevelse med kunnskapsrike og profesjonelle ansatte.
- Har definitivt en personlighet og sjarme
- Mange gode viner, spesielt Chardonnay og flaggskipet "Millenium" vinen (blandingsvin)
- Flott og gjennomført sted
- Hyggelig kaffe/restaurant og egen butikk med stæsj
Wine tasting @Boschendal

Chamonix ***
Boschendal **
Vrede en Lust *

Nå er det snart tid for India, egentlig ganske så rart at vi allerede skal videre til neste kontinent. Har hatt noen helt fantastiske dager i Cape Town og områdene rundt (mer kommer) og kan virkelig anbefale en tur hit for de av dere som ikke har vært her. Ikke helt Afrika slik vi kjenner det fra Tanzania, men et fantastisk og variert sted verdt et besøk.

Håper alt er bra med dere hjemme, gi gjerne lyd fra dere via facebook eller som en kommentar på bloggen.